torsdag 25 mars 2010

Denna evigt krångliga försäkringskassa.

Dagen startade alldeles för tidigt för min smak, men fördelen är ju att man hinner så himla mycket då. Klockan är bara lunch just nu, men det känns som om den vore typ fyra. Nackdelen är att jag därmed också är dödstrött redan på eftermiddagen. Snälla Nova, kan vi inte ta lite sovmorgon imorgon? I allafall till 7...

Under morgonen, som jag alltså upplevde som sena förmiddagen, så satt jag och försökte fylla i resterande föräldraledighet på försäkringskassans självservice. Upptäckte till min stora förvåning att mina dagar nästan är slut och att P därför måste skriva över sina dagar på mig om det ska funka. Hur i hela fridens namn hade jag räknat ut det här?
Dessutom ändras ju reglerna fr o m Novas 1-årsdag och istället för att göra det enkelt och låta folk fylla i hur mycket man jobbar per månad så måste jag nu sitta och fylla i vecka för vecka. Jag måste ju jobba eller ta ut föräldrapenning 5 dagar/vecka och det spelar då ingen roll att dagarna per månad blir de samma om man skulle ha skrivit det procentuellt istället. Det kommer ju ta mig en evighet att fylla i över terttio veckor. Suck. Jag hatar byråkrati och man kan ju stilla undra varför just försäkringskassan ska tillhöra en av dom allra krångligaste. Jag menar, om man ska hårddra det, att om man t ex sitter och ska söka sjukpenning för att man själv eller närmaste anhöriga är dödssjuk så kanske det vore på sin plats att det vore lite smidigt. Men nej nej, blanketter och regelverk ska vara så svårt och krångligt som det någonsin går.

Det bästa av allt var att dom på infomationsträffen när man väntade barn informerade om att det allra bästa man kunde göra om man behövde hjälp med föräldraförsäkringen var att chatta med dom istället för att ringa. Detta eftersom dom som sitter med chatten är mycket kunnigare just på det här. Jaha tänkte jag och öppnade nu chatten för att få svar på lite frågor om just det här med 5-dagar/vecka-regeln och om det var ok att blanda SGI-dagar och lägstanivådagar hur jag ville. Jag ställde min fråga och får då svaret: "Din fråga är komplicerad. Ring istället kundservice på telefonnummer...."  Jaha, så bra var den chatten. En tvådelad fråga var för svårt för "Anita" på andra sidan skärmen så det var bara att snällt ställa sig i telefonkö istället. "Du har nu nummer 324 i kön..." Tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar